Freek Schoonderwoerd


Welke dagen actief: Maandag, dinsdag en donderdag.

Opleiding(en): Sport en Bewegen Sportcollege Utrecht.

Sportieve achtergrond: Vanaf mijn 5e ben ik al verbonden met een voetbal, tot aan de dag van vandaag heeft deze mijn voet niet meer verlaten. Deze sport heb ik altijd beoefend bij VVHaastrecht en ik doe dit nog steeds. Sinds mijn 15e ben ik actief als trainer en heb ik een x-aantal jeugdelftallen onder mijn hoede gehad. Tegenwoordig is dit helaas moeilijk te combineren met mijn werk waardoor ik het links heb moeten laten liggen. Toch kan ik niet stil blijven zitten, zodoende ben ik weer begonnen als leider op de zaterdag bij JO17-2 (B2). Dit doe ik met volle overgave en het is ontzettend leuk en leerzaam om te doen. Het geeft een heerlijk gevoel als je bepaalde tactieken kan onderbouwen en je deze ook terug gaat zien in de wedstrijd en de bevestiging ziet in het spel en de resultaten. Twee jaar terug heb ik naast een pupillen-elftal ook de A-junioren getraind en gecoacht. Een jaar nadat ik zelf nog A-junior was. Dit was vrij lastig omdat ik bijna net zo oud was en dan even leek te komen vertellen hoe het in elkaar stak. Maar juist daardoor leerde ik het wel en was het een uitdaging voor me. Het leuke aan werken met wat oudere jongens is dat je meer kan betekenen en bijsturen in tactische zin. Bij de pupillen ligt de lat een stukje lager en draait het meer om de interactie met de kinderen! Ook dit is super leuk maar vraagt weer iets anders van je als trainer/leider. Juist deze diversiteit maakt het voor mij zo leuk! Daarnaast wil het ook nog wel eens voorkomen dat ik op het veld sta als scheidsrechters als er een tekort aan is. Ook dit doe ik met veel plezier.

Motivatie om bij Yellowbellies actief te zijn: De interactie met de kinderen en het speelse wat bij mezelf weer naar boven komt. Het leukste is om te merken dat door mijn toedoen kinderen opfleuren of dingen wél willen doen die ze voorheen niet wilden of durfden. Zo richt ik mijn aandacht op de manier van lesgeven en de benadering van kinderen afzonderlijk. Kinderen kunnen om een heel verschillende begeleiding en aanpak vragen. Het is interessant om uit te vinden welke deze is voor ieder kind. Het valt mij op dat een oordeel soms erg snel gemaakt wordt door anderen. Kinderen die opvallen of zich wat anders gedragen, worden snel in een hokje geplaatst zonder dat men afvraagt waardoor dit kan komen of waarom bepaald gedrag vertoond wordt. Het mooiste is om een kind even vrij te laten zijn in zijn/haar eigen doen en laten en hen even niet stil te hoeven laten staan bij de dagelijkse dingen die van ze gevraagd worden. De energie en overgave die vrijkomt bij het geven van sport- en spelactiviteiten geeft een heerlijk gevoel, en wordt extra bevestigd wanneer ik kinderen erdoor zie stralen en opleven! Al met al een zeer eervolle baan hierdoor!

Omschrijf jouw aanpak: Empathie tonen en proberen ‘dingen’ op te lossen die moeizaam verlopen bij kinderen. Motorisch, sociaal of gedragsmatig. Dit kunnen onderlinge ruzies zijn, bepaald gedrag of een rugzakje dat een kind heeft en soms erg mee aan het stoeien is. Het is boeiend deze kinderen juist een helpende hand te bieden waardoor ze zich beter en zich gewaardeerd voelen ondanks deze ‘problemen’. Spellen enthousiast en gevarieerd aanbieden waardoor je jezelf constant blijft uitdagen om het beste in jezelf naar boven te halen!

Favoriete Yellowbellies spel: A minute to win it!